19.1.08

Mid-proces crisis

Ik zit er sinds gisteren finaal doorheen.

Het was een vreemde dag gisteren; er was veel te regelen met het kantoor van de galerie, er kwam een journalist met fotograaf langs, er zou een 'kunstklas' 5 atheneum met 25 leerlingen kunnen komen (niet opgedaagd), allemaal zaken die afleiden van het 'maken' van werk. En we zouden aan het einde van de middag het werk tot nu toe bespreken en langslopen. We vertrouwden er denk ik wel op dat dat op de aloude manier zou gaan, zoals we dat deden zonder tijdsdruk, publiek of concreet project.
Op de een of andere manier, en ook wel om heel verschillende redenen, hadden we allemaal al veel eerder op de middag behoefte om die bespreking te doen. Zelf had ik die bespreking liever gedaan na sluitingstijd, maar ach, nu dus genadeloos tijdens de openingsuren. Ineens was daar de openbaarheid scherp aanwezig in mijn beleving!

Het zijn intensieve weken geweest, de vermoeidheid, de verwachtingen - want alles gaat natuurlijk zijn eigen weg, de hoop, de plannen die niet in de tijd passen en het niet vinden van mijn draai de afgelopen 5 a 6 dagen (ik kan geen manier vinden om mijn bijdrage of werkwijze een plek te geven in de tekeningen en waar ik dat doe geven de andere 4 aan dat ze er niets mee kunnen), het breekt me op.

Natuurlijk was het te verwachten, iedereen zag aankomen dat dit project ook zo zijn moeilijke kanten zal hebben. De hoge drukketel, een snelkookpan. Glashelder. Hoe en wanneer het komt weet je alleen nooit precies. Nu is het de kunst om dat allemaal los te laten, een - voor mij - nieuw begin te maken ergens in het project, hoe klein ook. Misschien niet vandaag, want ik ben bek af.

Dankzij een bezoeker toch een paar beelden van de toestand en de bespreking d.d. vrijdag 18/1:

1 opmerking:

Monique LW zei

heftig!
ik wens jullie dat je weer uit het dal bent geklommen, is toch lekkerder. en het kan ook (achteraf!) een mooi deel van het proces zijn. Krijg wel zin om even te komen kijken naar deze waanzinnige dynamiek, als ik alles zo lees.
heb je in het kader van samenwerking ook wel eens nagedacht over co-creatie? SUCCES,